TERJEMAHAN AL-QURAN

QURAN TRANSLATION

sToRy Of My LiFe..

How my life goes.. People don't know the process n the flow. People always intend to misjudge me. I just don't understand why.. This is one of the ultimate reasons for me to share this blog with those who really need to get to know me better and would like to see the different view of life. All I have here is just to express what I could, from my experiences and things, people that I love. Looks rather simple, but trust me, it is very tough!! Venture down my words and nurture the good once out and save the undesired once, probably for a second opinion. Enjoy your readings!! CHIEF MAFIA

~ i LiKe ~

MY IKRAM JOURNEY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

BLIAW IN MY LIFE~

Daisypath Friendship tickers

~ LEAVE UR TRACE ~

I'D LIKE 2 WELCOME EVERYONE 2 MY PAGE!! DO LEAVE UR TRACES HERE~ LUV U LOTS!!

18.7.09

C.I.N.T.A.

Apa itu CINTA... sebenarnye ye??

Sebenarnye, CINTA ni subjektif. Bergantung kepada insan yg tafsir CINTA tu.. Kalau elok tafsiran nye, indah la CINTA itu. Andai salah tafsiran nye, maka tiada erti lah CINTA itu.

Justifikasi kepada cinta ni rumit sebenarnye. Ye la, kita ni sebenarnye bukan bercinta sesama manusia je. Tapi hampir keseluruhan ciptaan Allah kita bercinta. Dan pe yg penting sekali, kita WAJIB CINTA kepada yg mencipta kita.

Daripada pengamatan yg dibuat, kita ni biasanya mudah terperangkap oleh CINTA. Di mulut, semua pun mengaku cinta. Di hati, hanya Allah je yg tahu. Banyak sangat dalam zaman sekarang ni, bercinta bagai nak rak, tapi tak ke mana pun hubungan. Paling2 pun sampai buat anak luar nikah. Itu kah yg dinamakan CINTA?? Tu dah salah konsep la..

Pada hakikat nya, CINTA ni sebenarnya tersangatlah indah. Tapi kita sendiri yg selalu nya yg memudaratkan CINTA. Kita tak pernah menghargai CINTA. Kita ni sambilewa je soal CINTA. Kita anggap CINTA tu mudah. Semudah membaca ABC atau menyanyi DO RE MI..

Sesetengah org anggap CINTA ni untuk bersuka2 je. Dah tak nak, leh main campak2 je. Bila diamati insan2 yg berCINTA ni, macam2 sebenarnya tingkah laku nya. Ada yg bersyarat itu dan ini. Ada yg menyerah segala2nya. Ada yg mengikut syariat. Ada yg ikut nafsu.

Kadang2 terfikir gak, apa yg manusia harap daripada CINTA?? Masih tiada jawapan...

Terus-terang dikatakan yg org ni memang tak pernah berCINTA. Hanya menCINTAi Allah, rasul, agama dan keluarga je. Jadi, agak susah untuk org nak menilai org lain. Tapi, melalui pengalaman kawan2, org dah banyak belajar.

Ada seorang kawan ni, kebahagiaan CINTA nya sangat terserlah. Cara dia berCINTA jarang2 nak keluar2 dating. Salah 1 sebab nya kerana pasangan nya jauh. Tapi alhamdulillah, perCINTAan mereka dah hampir membawa kepada pertunangan pada bulan Syawal ni. Semoga Allah makbulkan doa kawan org ni untuk kekal ke akhir hayat bersama pasangannya. Insya'Allah..

Seorang lagi kawan org ni, lain pula ceritanya. Masa muda2 dulu, padanya berCINTA ni macam makhluk asing. Dia gak pernah terkeluar cakap yg dia tidak akan berpegangan tangan dgn pasangan nya selagi belum kahwin semua2. Tapi, bila dah betul2 berCINTA, dah lupa dah semua tu. Biasalah, kita ni manusia biasa. Sentiasa lemah. Jarang dapat tunaikan janji, apatah lagi sekadar bicara kosong. Kawan org ni, semasa berCINTA, boleh dikatakan macam belangkas. Jarang2 sangat dia bersama dgn kami. Walaupun jauh di sudut hati kami semua tetap mendoakan kebahagiaan dia, tapi tetap ada rase terguris dgn perubahan mendadak dirinya terhadap kami. Tapi apakan daya.. Itulah kuasa CINTA yg melanda hidupnya. Apa2 pun, alhamdulillah dan bersyukur sangat2 sebab kawan org ni dah hampir ke jinjang pelamin dah.. Bulan Syawal ni.. Semoga hidupnya dan pasangannya sentiasa diberkati sepanjang hayat.. Insya'Allah..

Satu lagi cerita tentang kawan org. Harapan yg diberikan daripada pasangannya amatlah tinggi kepadanya. Dia yg terlalu mengharap akhirnya rebah tak bermaya. Walaupun pada hakikat sebenar, dia sudah mengetahui status dirinya (tidak diperlukan lagi), tapi kerana CINTA yg kuat pada pasangannya, dia hanya menutup sebelah mata. Namun, akhir nya segala2 nya meruntun kebahagiaan hidupnya. Hidupnya kini umpama di pukul ombak. Org sangat berharap agar kawan org yg seorang ni dapat menghadapi segala dugaan ini dgn penuh kesabaran dan ketabahan.. Jangan jadikan kegagalan CINTA ini musuh segala CINTA yg akan mendatang. Cekalkan jiwa mu wahai sahabat ku. Semoga dikau akan kecapi kebahagiaan CINTA mu suatu hari nanti. Insya'Allah...

Rupa2nya, begitu kuat aura CINTA itu.. Kita ni sanggup buat apa saja demi CINTA kan?? Org sangat2 lah berharap agar Allah sentiasa jauhkan org daripada perkara2 yg tak diingini.. AMIIIINNN..

BerCINTAlah berpada-pada wahai sahabat2ku. Bencilah seseorang sekadarnya dan CINTAilah seseorang sekadarnya. Kerana sesungguhnya org yg kamu benci itulah CINTAmu dan yg kamu CINTA itu adalah kebencianmu.

(Gilerrrr... Akhirnye org bjya gak coret dalam BM dgn lengkapnye.. Mmg kagum la!! Xde lak tbabas kali ni nk tsasul ckp omputih.. Hua hua hua..)

CHIEF

No comments:

Post a Comment

WHAT DO U HAVE TO SAY?? ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HAPPY ME

D Sweet Moments Slideshow: Shazzy’s trip from Pulau Penang, Pinang, Malaysia to 9 cities , Kuala Lumpur, Kedah, Georgetown, Batu Ferringhi, Shah Alam, Ipoh, Sungai Petani and Butterworth was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

MY HAPPINESS

MY JOURNEY 4 KNOWLEDGE

EXTENDED GRATITUDE TO AMIN@AWE & KHAIRI NAIRFAN@UDIN FOR SHARING A FEW PHOTOS HERE.. (",)

MY MEMORIEZ

COURTESY OF NURUL AMIN@AWE