TERJEMAHAN AL-QURAN

QURAN TRANSLATION

sToRy Of My LiFe..

How my life goes.. People don't know the process n the flow. People always intend to misjudge me. I just don't understand why.. This is one of the ultimate reasons for me to share this blog with those who really need to get to know me better and would like to see the different view of life. All I have here is just to express what I could, from my experiences and things, people that I love. Looks rather simple, but trust me, it is very tough!! Venture down my words and nurture the good once out and save the undesired once, probably for a second opinion. Enjoy your readings!! CHIEF MAFIA

~ i LiKe ~

MY IKRAM JOURNEY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

BLIAW IN MY LIFE~

Daisypath Friendship tickers

~ LEAVE UR TRACE ~

I'D LIKE 2 WELCOME EVERYONE 2 MY PAGE!! DO LEAVE UR TRACES HERE~ LUV U LOTS!!

31.8.09

MERDEKA!!

MERDEKA!! MERDEKA!! MERDEKA!!

Itulah laungan yg akn bgema stp kali jam berdetik 12 kali pd tgh mlm 31 Ogos. Ye.. Sesungguhnye itulah tanda keraian kte sume. Kte bgembira n bpesta pd hari yg bahagia ini. Percikkan bunga api menyerikan ruang udara. Org2 kenamaan berdiri megah d pentas smbil menyanyikan lagu ini..

Tanggal 31 bulan 8 57
Merdeka!! Merdeka!!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah
Tanggal 31 bulan 8 57
Hari yg mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yg merdeka
Mari kita seluruh warga negara
Ramai2 menyambut Hari Merdeka
MERDEKA!!
31 bulan 8 57 hari mulia
Negaraku merdeka!!


Detik dan saat ini juga lah, 52 tahun lampau, bendera Union Jack telah diturunkan dan dgantikan dgn bendera Malaya (skrg Malaysia). Sgt lah bbangga stp rkyat d negara ini pd ketika itu. Kerana sjk detik itu juga lah, Tanah Melayu bebas dpd penjajahan mana2 kuasa besar dunia. Negara kte telah memperoleh kemerdekaan. Cecah je Union Jack ke tgn pengibar panji, bendera Malaya dinaikkan diiringi dgn alunan lagu yg sgt sinonim dgn diri kte sume sbg rakyat Malaysia.. "NEGARAKU"..

Negaraku..
Tanah tumpahnya darahku
Rakyat hidup besatu dan maju
Rahmat bahgia Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertakhta
Rahmat bahgia Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertakhta


Pada ketika ini, bguguran lah air mata dpd stp rakyat Malaysia. Bkn sbb sedih utk mbiarkan penjajah British pergi.. Tp bangga dgn susah payah mereka yg telah mbuahkan hasil. Nikmat dan kesyukuran yg tak terhingga ini hny dpt dikecapi stlah pahit maung yg pejuang2 bangsa kte korbankan.

Tapi...

Sedarkah anak muda sekarang ttg perjuangan dan pengorbanan yg telah Bapa Kemerdekaan kte buat??

Tahukah remaja skrg ttg erti sbnr kemerdekaan negara??

Pernahkah pewaris skrg dalami hati dan perasaan org lama yg tlh bjuang utk kedamaian kte skrg??

Mungkin ada muda-mudi skrg yg paham n tahu menghargai kemerdekaan yg telah kte kecapi selama 52 tahun ini. Namun, bak kata pepatah.. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..

Bkn sume org muda skrg mhargai kemerdekaan yg kte kecapi. Malahan, ada yg sanggup mpersendakan malah mperlekehkan erti merdeka. Mereka tdk pernah cuba menegakkan sesuatu yg mjadi hak mereka, bahkan lg berbangga dan mengagung2kan budaya n negara asing.

Di manakah hilangnye rasional minda pemuda-pemudi ini??

Tahukah mereka bahawa perjuangan Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock dan Tun V.T.Sambanthan tdk semudah ape yg mereka lihat skrg??

Walaupun negara kte kecapi kemerdekaan bkn dgn cara pertumpahan darah, namu itu tdk bmakna pejuang2 negara kte pengecut. Pejuang kemerdekaan negara kte adalah bijak malah waras utk btindak sedemikian.

Mengapa harus pertumpahan darah berlaku stp kali kemerdekaan ingin dicapai??

Perlukah ada kematian dalam memperoleh satu kemenangan??

Kejayaan kah yg dicapai andai nyawa jadi taruhan??

Akibat tindakan bernas pemimpin terdahulu tlh mjadikan kte sbuah negara yg makmur lg maju skrg. Tiada yg terdahulu, tiada juga lah kte skrg.

Wahai muda-mudi zaman ini...

Pernahkah kalian terkenang perit jerih insan terdahulu utk mdapatkan kemerdekaan utk kte sume?? Setiap keringat mereka yg menitik ke bumi ini tlh mjadikan kte skrg ini. Segala apa yg kte beroleh skrg adlh hasil pengorbanan rakyat sebelum ini. Susah sgtkah utk kte remaja skrg fahami dan hargai pejuang lampau. Mungkin mereka kini tlh tiada lg. Namun jasa yg telah mereka taburkan utk kepentingan kte d masa ini, jangan sesekali kte lupakan.

Mungkin kalian tidak cukup patriotik utk menilai sume tu.. Tapi percayalah.. Smgt patriotik itu akn tmbul dgn sndirinye andai kalian percaya bahawa kalian adalah bakal pemimpin negara dan kalian jugalah pewaris yg berwibawa. Andai inilah yg tersemat d sanubari kalian, sesungguhnye tidak akan ada sdkt calit kbencian pun kpd negara tercinta.

Org juga adlh dpd generasi dan era kalian. Org juga tdk pernah wujud pd zaman Tunku. Namun, smgt ingin tahu serta jatidiri org mbuatkan org mjadi patriotik. Orgmerasa cukup btuah dilahirkan sbg anak Malaysia. Mgkin jka org bkn warganegara Malaysia, org tak akan dpt segala yg org ada skrg. Bumi btuah Malaysia, sntsa mberi sumber inspirasi dan smgt utk org truskan hidup. Andai kata org bkn bkewarganegaraan Malaysia, org tak mgkin akn dpt keluarga, sahabat, kemewahan dan kebahagiaan spt yg org dpt skrg ni. Alhamdulillah...

Oleh itu, kepada sume yg seangkatan dgn org, ingin org tegaskan di sini bahawa kesenangan tak dtg bgolek. Kte kne bsusah pyh utk berolehnye. Andai kata kte gugur d medan tempur, bkn bmakna keseluruhan pasukan akn mnyerah. Sume akn menegakkan kbnrn dmi satu perjuangan.


Dgn itu, marilah kte bsm2 menyambut seruan PM kte utk 1 MALAYSIA!!

CHIEF

No comments:

Post a Comment

WHAT DO U HAVE TO SAY?? ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HAPPY ME

D Sweet Moments Slideshow: Shazzy’s trip from Pulau Penang, Pinang, Malaysia to 9 cities , Kuala Lumpur, Kedah, Georgetown, Batu Ferringhi, Shah Alam, Ipoh, Sungai Petani and Butterworth was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

MY HAPPINESS

MY JOURNEY 4 KNOWLEDGE

EXTENDED GRATITUDE TO AMIN@AWE & KHAIRI NAIRFAN@UDIN FOR SHARING A FEW PHOTOS HERE.. (",)

MY MEMORIEZ

COURTESY OF NURUL AMIN@AWE