TERJEMAHAN AL-QURAN

QURAN TRANSLATION

Me MySeLf & I

sToRy Of My LiFe..

How my life goes.. People don't know the process n the flow. People always intend to misjudge me. I just don't understand why.. This is one of the ultimate reasons for me to share this blog with those who really need to get to know me better and would like to see the different view of life. All I have here is just to express what I could, from my experiences and things, people that I love. Looks rather simple, but trust me, it is very tough!! Venture down my words and nurture the good once out and save the undesired once, probably for a second opinion. Enjoy your readings!! CHIEF MAFIA

~ i LiKe ~

MY IKRAM JOURNEY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

BLIAW IN MY LIFE~

Daisypath Friendship tickers

~ LEAVE UR TRACE ~

I'D LIKE 2 WELCOME EVERYONE 2 MY PAGE!! DO LEAVE UR TRACES HERE~ LUV U LOTS!!

28.6.11

BAGAIMANAKAH GADIS SOLEHAH?

Kisah tentang seorang pemuda yg mencari erti "Gadis Solehah"...

"Satu hari, dia terpilih untuk ke program matrikulasi. Sepanjang hidupnya di matrik, dia cuba untuk dapatkan jawapan kepada maksud hadis tu. Dia pun tahu. Maksud 'gadis yang solehah' tu luas sekali. Di sebabkan tu, dia bertanya kepada ustaz dan ustazah bagi mendapatkan jawapan. Ternyata banyak sekali jawapan yang diterima. Ada yang mengatakan gadis yang solehah tu, seperti selalu solat berjemaah. Ataupun yang sopan santun akhlaknya. Atau juga seorang yang taat kepada kedua ibu bapanya.

Tapi malangnya, semua jawapan tu tidak dapat diaplikasikan. Kalau hendak melihat kepada mereka-mereka yang selalu solat berjemaah, itu satu perkara yang mustahil. Ini kerana pada bahagian muslimah, ada tirai yang menghadang. Jadi, jawapan yang pertama tidak dapat digunakan. Lalu dia memilih jawapan yang kedua. Jawapan ini juga tidak dapat diguna pakai.

Hendak menilai sopan santun yang ada pada seseorang itu, berkait rapat dengan keakraban yang ada. Ini juga satu perkara yang mustahil. Kalau sama-sama lelaki, tak menjadi masalah kan? Jadi dia memilih pula jawapan ketiga, iaitu taat kepada kedua ibu bapa. Jawapan ini lagilah rumit buat dirinya. Hidup di matrik, tidak bersama-sama ibu bapa. Jadi pastinya jawapan itu tidak dapat digunakan juga.

Lalu dia berfikir sendirian. Sambil berfikir dia memerhati rakan-rakan yang ada di sekeliling. Lama dia memerhati, tiba-tiba suatu hari muncul satu pemandangan di matanya. Kelihatan beberapa orang pelajar sedang berjalan di bahu jalan. Kemas pakaian mereka. Pakaian mereka labuh menutup aurat, sebagaimana yang telah diperintahkan syariat. Sama sekali tidak kedengaran suara-suara gelak ketawa sesama mereka.

Apa yang ada, hanya balasan kata-kata berserta senyuman manis sesama mereka. Dan yang paling menarik perhatian budak lelaki ini ialah, tudung labuh yang menutup tubuh badan mereka. Kemas dan indah. Dia juga tidak tahu mengapa hatinya merasa begitu aman dan lapang waktu itu. Saat itu, hatinya merasa tenang.

Pada esok harinya, dia pergi berjumpa ustazah. Lalu diceritakan apa yang dilihatnya semalam. Selesai saja bercerita, ustazah mengatakan sesuatu padanya. Kata ustazah, "itulah salah satu maksud 'wanita solehah' ".

"Dan bermula saat tu, budak lelaki tadi mempersiapkan niat dan usaha bagi mencari wanita solehah. Di samping mencari yang solehah, dia juga berusaha menjadi sesoleh mungkin. Dan akhirnya, Allah telah memperkenankan niatnya. Dia telah mendapat seorang yang solehah bagi melengkapkan separuh daripada agamanya. "

ADAPTED FR ILUVISLAM.COM

CHIEF

No comments:

Post a Comment

WHAT DO U HAVE TO SAY?? ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HAPPY ME

D Sweet Moments Slideshow: Shazzy’s trip from Pulau Penang, Pinang, Malaysia to 9 cities , Kuala Lumpur, Kedah, Georgetown, Batu Ferringhi, Shah Alam, Ipoh, Sungai Petani and Butterworth was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

MY HAPPINESS

MY JOURNEY 4 KNOWLEDGE

EXTENDED GRATITUDE TO AMIN@AWE & KHAIRI NAIRFAN@UDIN FOR SHARING A FEW PHOTOS HERE.. (",)

MY MEMORIEZ

COURTESY OF NURUL AMIN@AWE