TERJEMAHAN AL-QURAN

QURAN TRANSLATION

sToRy Of My LiFe..

How my life goes.. People don't know the process n the flow. People always intend to misjudge me. I just don't understand why.. This is one of the ultimate reasons for me to share this blog with those who really need to get to know me better and would like to see the different view of life. All I have here is just to express what I could, from my experiences and things, people that I love. Looks rather simple, but trust me, it is very tough!! Venture down my words and nurture the good once out and save the undesired once, probably for a second opinion. Enjoy your readings!! CHIEF MAFIA

~ i LiKe ~

MY IKRAM JOURNEY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

BLIAW IN MY LIFE~

Daisypath Friendship tickers

~ LEAVE UR TRACE ~

I'D LIKE 2 WELCOME EVERYONE 2 MY PAGE!! DO LEAVE UR TRACES HERE~ LUV U LOTS!!

29.8.09

GETTING 2 KNOW U

Getting 2 know u..
Getting 2 know all about u
Getting 2 like u
Getting 2 hope u like me..
Haven't u noticed
Suddenly I'm bright n breezy
Because of all the beautiful and new things
I'm learning about u
Day by day..


Pernah dengar tak lagu ni?? 1 of the songs in the movie "The King & I". It's a very sweet song. I like it so much.

Same gak le dgn diri org ni. I like 2 get 2 noe people around me. Esp those yg really close 2 me. Org tau, bkn sume friends of mine dtg dari latar belakang yg serupa. They come from various types of backgrounds. Lagi lama org kenal dorg, lg byk org tahu ttg dorg. Here are several stories that I'd like to share with all..

STORY 1
Kisah ni ttg sorg kwn org yg dah lama org knl. Dia dtg dpd sebuah keluarga yg sgt ramai jumlah nye. Adk-bradk nye mencecah angka 10 org. Nak dijadikan citer, dia lak anak sulung dpd 10 bradk ni. So, sbg Along dia byk le kne memikul tgjwb. Nak dtmbh perasa kpd kehidupan seharian nye, pd suatu hari tu, ditakdirkan dgn kuasa Allah, ayh n ibu kandung nye berpisah. Dia ms tu dok belajar lg. Agk tertekan gak le dia ms tu. Tp dia tetap tabah n cekal utk belajar n sanggup tempuhi ape je. Ayh nye tlh berkahwin lain. Berkat kesabaran nye, akhirnye dia dapat trime gak kehadiran ibu tiri dlm hidup nye. Malah mereka sgt baik n saling memahami. Sbg seorg yg bpelajran n berilmu, dia tlh mgunakan kemahiran n ilmu yg ada utk survive. Akhirnye, dia yg bakal melayari bahtera rumah tangga, akan berasa sgt bangga ats kejayaan nye sbg insan yg cemerlang untuk keluarganye.

p/s: Org sgt berbangga mengenali insan ini. Cekal menghadapi dugaan Allah. Bersabar wpon tlh byk ujian dilalui.

STORY 2
Perkenalan org dgn insan ini telah byk mengubah persepsi org ttg hidup. Sebelum ini, perkenalan yg terjalin hny berlandaskan persahabatan smata2. Tp lama kelamaan, telah menjadi kasih n sayang. Sayang spt keluarga sndri. Org mengenali keluarga nye stlh agk lama kmi berkenalan. Keluarga nye cukup meriah. Dia juga seorg insan yg berhati mulia. Sentiasa terukir senyuman d wajah sucinye. Tp di sebalik raut itu, rupenye tersembunyi kisah sedih yg tidak pernah diberitahu kpd sesiape pon, hatta kwn rpt nye sndri. Org bksmptan mengetahui latar blkg sbnr dirinye apabila pertama kali jejak d rumah nye. Rupe2 nye, selama ini tanggapan org pd nye smmgnye betul. Telahan org bhw dia adalah ank bongsu adlh sgt tepat!! Mmg dia adalah bongsu dpd keluarga kandung nye. Namun setelah tgal bsm ibu susuan nye (keluarga nye skrg), dia adalah yg sulung. Barulah sgla rahsia tbongkar. Senyuman ikhlas yg dia beri slma ini rupe2nye terselit seribu kesengaraan. Namun, dia redha dgn takdir hidup nye. Dia teramat menyayangi keluarga yg mbesarkan nye sehingga mjadi seorg yg bjya. Org jg berasa bersyukur dpt berkenalan dgn insan seistimewa dan setabah dirinye.

p/s: Andai nye sjk pertama kali bertemu, org dah tahu sgala2nye, mungkin bisa diri ini mbantu yg tdaya. Aty org berasa sebak sgt stp kali mengenang kisah pilu dirinye. Org hny mampu bdoa kpd Allah agr dirinye sentiasa kuat utk menghadapi dugaan ini. Your secrets are saved with me. Don't worry!!

STORY 3
Perkenalan antara kami tak lama, tapi kami berkawan rapat. Dia 2 bradk je. Dia yg sulung. Dia ada mmeminati seorg kwn kami. Sehingga smpi satu tahap mereka declare sbg pasangan bahagia. Namun, panas bkn nye smpi ke ptg. Hbgn mereka tdk direstui oleh keluarga lelaki. Putus lah perhubungan mereka. Dak perempuan ni asyik salahkan dak laki ni. Dak laki ni tpaksa btindak demikian sbb keluarga nye tlh menetapkan psgn hdp nye sjk kecil lg. Dia terikat!! Namun, stlh mereka bkenalan, hbgn mereka jg xbkekalan.. Putus d tgh jalan.. Sgt lah kasihan..

p/s: Insan ini tlh agk byk merubah hdp org. Org amat beruntung mengenalinye. Slps kami tamat pengajian, kami pun tpisah dek jarak. Namun, kami xpernah tputus hbgn. Igtkan sume percintaan akan berakhir dgn kisah bahagia. Tp Allah pny lbh byk agenda utk hambaNya.

Org sgt bertuah n berbangga sbb org dpt n smpt berkenalan dgn 3 org istimewa di atas. Wpon name mereka tdk di sebut, cukup skdr org je yg tau sape insan2 nye. Org xpernah pon sgka yg memilliki keluarga yg agak berantakan, hidup sbg ank susuan dan putus kasih sayang sblm berkahwin akan mjadikan kawan2 org tabah, bersemangat dan cekal mengharungi hidup.

Rupe2nye, hidup kita ni xslalu indah. Bila dtg ombak memukul pantai, maka pasir2 akan di bawa pergi bersama. Begitulah hakikat hidup kte. Kte smmgnye xnak hidup kte terumbang-ambing, tp itulah janji Allah kat kte. Dia akn terus mnurunkan ujian n dugaan kpd hambaNya utk kte trus mbina smgt n mgharungi stp detik hidup dgn penuh ketabahan dan rasa redha dgn stp ujianNya.

So, org harap yg kawan2 org n sape2 je akn trus kuatkan smgt utk teruskan hidup. Sbb kte hidup cume skali. Tiada peluang kedua. Gune kan lah masa sepenuhnye yg ada ke jalan yg diredhai Allah. Bersyukur atas apa yg kte ada.

CHIEF

4 comments:

  1. huhu.. terharu kte bce cte2 ni esp da 1st one tu.. huhu.. btolla, kdang2 pngalaman idup org laen jgak mampu tuk matangkan dri kte..

    ReplyDelete
  2. DATS RITE SIS.. DATS WHERE I'VE LEARNT A LOT.. (",)

    ReplyDelete
  3. aah la cha..tabah sguh org yg dlm story one tu..kmas pon nk jd mcm dia gak la..hehe

    ReplyDelete
  4. LEH JE.. XDE HAL.. SUME ORG N SAPE2 JE PON LEH JD STABAH KWN2 DLM CTE ORG NI.. NI SUME KISAH BENAR EK.. BKN PLAGIAT NE2 EK.. HUHUHU..

    ReplyDelete

WHAT DO U HAVE TO SAY?? ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HAPPY ME

D Sweet Moments Slideshow: Shazzy’s trip from Pulau Penang, Pinang, Malaysia to 9 cities , Kuala Lumpur, Kedah, Georgetown, Batu Ferringhi, Shah Alam, Ipoh, Sungai Petani and Butterworth was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

MY HAPPINESS

MY JOURNEY 4 KNOWLEDGE

EXTENDED GRATITUDE TO AMIN@AWE & KHAIRI NAIRFAN@UDIN FOR SHARING A FEW PHOTOS HERE.. (",)

MY MEMORIEZ

COURTESY OF NURUL AMIN@AWE