TERJEMAHAN AL-QURAN

QURAN TRANSLATION

sToRy Of My LiFe..

How my life goes.. People don't know the process n the flow. People always intend to misjudge me. I just don't understand why.. This is one of the ultimate reasons for me to share this blog with those who really need to get to know me better and would like to see the different view of life. All I have here is just to express what I could, from my experiences and things, people that I love. Looks rather simple, but trust me, it is very tough!! Venture down my words and nurture the good once out and save the undesired once, probably for a second opinion. Enjoy your readings!! CHIEF MAFIA

~ i LiKe ~

MY IKRAM JOURNEY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

BLIAW IN MY LIFE~

Daisypath Friendship tickers

~ LEAVE UR TRACE ~

I'D LIKE 2 WELCOME EVERYONE 2 MY PAGE!! DO LEAVE UR TRACES HERE~ LUV U LOTS!!

11.3.10

PEMERGIAN

NANA
Nana ialah datuk org blah mak. Org spatotnye pgil Nana. Tp apakan daya, org tiada kesempatan itu. Nana pergi masa org lom lg wujud d dunia mahupun dlm perut mak org. Nana pergi tahun 1974. Tu je yg org tau dpd mak org. Tp pe yg org pelajari, raut wajah Nana saling tak tumpah mcm Pak Chak. So, kalo nk tau Nana cmne, tengok Pak Chak, tgambarlah muke Nana. Oleh itu, org xde le langsung kenangan bsma Nana. Org redha..

NENEK
Nenek lak ialah moyang org blah mak. Mcm keliru skit pgilan ktorg kan?? Org xbrape igt sgt kenangan org dgn nenek. Tp melalui citer mak, Mami Ros n Mak Su, nenek slalu pgil org Anak Gajah.. Klakar lak org dgr citer dorg. Ye la, org kan dulu mase kecik2 sgt la gedebab. Dgn pakai Pampers nye, tgodek2 jalan.. Nenek meninggal pada tahun 1989 kalo org tak silap. Org igt lg, time mayat sdg diuruskan d dlm umah, ktorg ni leh lak dok maen acilut kat luar umah.. Sabo je laa.. Haisshh..

NANI
Nani lak nenek org, mak kpd mak org. Nani org smpt kenal slame 16tahun. Nani meninggal masa org Form 5, 31 March 2001. Nani sorg yg cool je. Ktorg cucu2 dia ni, suke amat buli dia. Org igt lg, org 1st blajo muqaddam dulu, Nani le yg ajo. Asal ptg je, org, Lela n Yah dok kat tepi almari tu, smbil ngaji sorg demi sorg. Igt gak 1st n last time kene rotan sbb lari2 1 umah time Nani suh ngaji. Padan muke kot!! Ms Nani meninggal, org sgt sedey. Tp time ni, org masih kurang ilmu agama n skadar bacaan Yassin je la yg org tmampu sedekahkan. Kami cucu2 nye sgt trase kehilangan sejak pemergian Nani..

TOK BA
Tok Ba tak lain tak bukan ialah datuk org blah ba. Tok Ba pergi meninggalkan kami semua pd 24 June 2002. Time ni, org baru je 2bulan melangkah ke alam universiti. Org blajo kat Jengka, Pahang ms tuu.. Org igt lg, ba tpon org 25 June, ba ckp "Wani jgn tkejut tau dengaq apa ba nak habaq ni. Tok Ba dah tak dak." org trus tdiam. Org nangis je. Org ty nape xde sape pon btau or dtg amik org, tp ba ckp xnak kaco studiez org. Org mmg sgt rase sedey sgt. Coz org agk rapat dgn Tok Ba. Org igt lg kata2 Tok Ba sblm org btolak ke Jengka fr Penang. Ms org salam dgn Tok Ba, dia ckp "Lps ni Wani balik Penang, Tok Ba dah xde laa.." Org senyum je.. Xdele t'pk pe2. Ba cter, Tok Ba p senang je. Cpt je jenazah diuruskan. Pe yg org tmampu skrg ialah mendoakan kesejahteraan arwah d sana.

TOK ACHI
Tok Achi ialah nenek org blah ba. Arwah baru je meninggalkan kami sume. 2nd March 2010. D situ lah berakhirnye riwayat hidupnye. Kami btolak dr Penang kol 6.30am n smpi SJ kol 10am. D cni la org menyaksikan sgala2 nye. Dr umah d bw dgn keta jenazah ke masjid utk dimandikan, dikafankan & d bawa ke tanah perkuburan USJ22 utk dikebumikan. Tahlil diadakan d Masjid Darul Ehsan, SJ n Masjid Abu Bakar As-Siddiq SS19. Ni lah 1st time org solat jemaah 1 famly n makan d masjid. Ini lah hikmah dpd permergian Tok Achi.
1 mgu sblm pemergiannye, kami melawat nye d Damansara Specialist. Ms tu dia dok ICU. So, 2 org je yg ley masok dlm 1 masa. Ms tu org n ba yg masok. Ba btau arwah yg ba nk lik dh ri esok nye. Pastu dia kata "Achi pon nak balik Bayan Baru gak". Ba ckp dah baek nnt, ley balik. Rupe2 nye, maksud tu le yg kami sume xdpt interpret. Balik Bayan Baru tu maksudnye dia nk pergi bersemadi bsma Tok Ba. Aunty Chah yg figured out what Tok Achi meant exactly a week b4 she passed away.

Org trase insaf sgt dgn kejadian ni sume. Rupe2 nye, stp yg diungkapkan oleh stp insan yg bakal meninggalkan kte, mpunyai maksud tsendiri n mdalam. Kte yg idup ni, truskanlah idup. ssguhnye ajal maut tu ketentuan Allah. Tiada kte ketahuinye.

Wallahualam...

CHIEF

No comments:

Post a Comment

WHAT DO U HAVE TO SAY?? ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HAPPY ME

D Sweet Moments Slideshow: Shazzy’s trip from Pulau Penang, Pinang, Malaysia to 9 cities , Kuala Lumpur, Kedah, Georgetown, Batu Ferringhi, Shah Alam, Ipoh, Sungai Petani and Butterworth was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

MY HAPPINESS

MY JOURNEY 4 KNOWLEDGE

EXTENDED GRATITUDE TO AMIN@AWE & KHAIRI NAIRFAN@UDIN FOR SHARING A FEW PHOTOS HERE.. (",)

MY MEMORIEZ

COURTESY OF NURUL AMIN@AWE